مزایای استفاده از چوب ترموود در نما و شیوه‌ی رنگ کاری نمای ساختمان
نوشته شده توسط : rahman sadeghi

چوب ترمووود در نما که در ساختمان استفاده می‌شود بعد از مدتی ممکن است در اثر تغییرات آب و هوایی مانند برف و باران و یا اشعه‌ی نور خورشید دچار آسب دیدگی شود. در نتیجه لازم است برای زیباتر کردن و شفافیت چوب ترمووود از روش رنگ پاشی و یا رنگ کاری نما استفاده کرد.

اما این که چه روش‌هایی بهترین راه حل هستند و اطلاعات کلی درباره‌ی چوب ترمووود، موضوعی است که ما قصد داریم در این مقاله مفصلا درباره‌ی آن توضیح دهیم. پس در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

رنگ کاری نمای ساختمان با استفاده از داربست یا طناب؟

خدمان رنگ کاری نما ساختمان قطعا بدون داربست گزینه‌ی بسیار بهتری است چرا که نسبت به بالابرها و کلایمبرها بسیار به صرفه‌تر می‌باشد. روش رنگ کاری بدون داربست ایمن‌تر و سرعت کار بالاتری نیز دارند.

حتما ببینید: رنگ بورماواکس

چرا باید چوب نما را رنگ آمیزی کنیم؟

لازم است بدانید، تمامی اشیاء، آهن آلات و سنگ نمایی که روی ساختمان کار می‌شود بعد از گذشت مدت زمانی، بر اثر تابش اشعه‌ی UV خورشید و عواملی مثل باران دچار فرسایش و رنگ پریدگی می‌شوند. چوب ترمووود هم از این قضیه مستثنی نیست و لازم است بعد از مدتی ترمیم و بازسازی شود.

ترمیم چوب‌ ترمووود نمای ساختمتن، با رنگ‌های مخصوص به خود انجام می‌گیرد نه با هر رنگی! اگر بعد از گذشت مدتی ترمیم چوب ترمووود خود را انجام ندهید، این چوب‌ها پوسیده می‌شوند و به زودی از بین خواهند رفت.

رنگ‌های مخصوص چوب ترمووود حلال با آب بوده و بهتر است به صورت غلیظ و با مقدار کمی آب حل شود. رنگ کاری چوب ترمووود نمای ساختمان، باعث جلا دهندگی به آن می‌شود و از خرابی زود هنگام این نوع چوب جلوگیری می‌کند. تنوع در رنگ‌های چوب ترمووود بسیار بالا است و با هر سلیقه‌ای جور در میاید.

رنگ‌های مخصوص چوب ترمووود در نما و یا محیط‌های بیرون

دو رنگ رایج که در این نوع چوب قابل استفاده می‌باشد شامل، رنگ پایه روغن و رنگ پایه آب می‌باشد. توصیه‌ی ما به شما این است که هنگام انتخاب رنگ ترمووود به خصوصیات آن که روی محصول درج شده است توجه نمایید.

رنگ‌های بر پایه‌ی آب در چوب ترمووود

لازم است بدانید که رنگ‌های بر پایه‌ی آب در 20 طیف رنگی تولید می‌شوند. که با توجه به این که بر پایه آب هستند تا عمق 2 تا 3 میلی متر بر سطح ترمووود نفوذ می‌کنند و هیچ لایه‌ای تشکیل نمی‌دهند.

رنگ‌های بر پایه‌ی آب در ترمووود سبب جلوگیری از پوسته شدن رنگ به مرور زمان در اثر تابش خورشید می‌شود. از رنگ‌های بر پایه آب بیشتر در مواردی همچون، چوب‌های دکوراتیو، نمای ساختمان و همچنین سازه‌های چوبی استفاده می‌شود.

حتما ببینید: رنگ ترمووود

رنگ‌های بر پایه‌ی روغن در چوب‌‌های ترمووود

رنگ‌هایی که بر پایه‌ی روغن، کاملا بی‌رنگ هستند و بیشتر در مواردی همچون کف محوطه‌های باز مورد استفاده قرار می‌گیرند. رنگ‌های بر پایه‌ی روغن را می‌توان با رنگ‌های بر پایه‌ی آب استفاده نمود.

لازم به ذکر است، رنگ‌های بر پایه‌ی آب هم در مقابل اشعه‌ی UV مقاوم بوده و هم در مقابل شرایط جوی مقاوم است. و تولید آن‌ها به گونه‌ای است که نقش و نگار روی چوب را از بین نمی‌برد و تنها به صورت یک رنگ بر روی چوب ترمووود قرار می‌گیرد.

حتما ببینید: رنگ پایه روغن مخصوص فضای داخلی

در رابطه با رنگ‌کاری دچوب ترمووود در نما

لازم است بدانید که استحکام و مقاومت چوب ترمووود بسیار بالا است. اما به دلیل این که چوب ترمووود در نما ساختمان استفاده می‌شود ممکن است بعد از مدتی دچار پوسیدگی شود و رنگ و لعاب خود را از دست بدهد.

چرا که چوب یک متریال طبیعی می‌باشد و علت این که به مرور زمان ممکن است کمرنگ شود، دلایلی همچون نور خورشید و بارش برف و باران است.

به طور ساده اگر بخواهیم توضیح دهیم، رنگی که روی چوب ترمووود استفاده می‌شود سبب افزایش مقاومت و ماندگاری چوب می‌شود و همچنین باعث می‌شود چوب دیرتر خراب شود.

حتما ببینید: رنگ پایه روغن مخصوص فضای خارجی

استفاده از رنگ‌های روشن در ترمووود بهتر است یا استفاده از رنگ‌های تیره؟

نکته‌ای که چوب ترمووود دارد و بسیاری از مشتریان را جذب خود کرده‌ است، خط و خطوطی است که این چوب به شکل طبیعی بر روی خود دارد که البته خیلی از افراد ساده از این موضوع می‌گذرند. در واقع رنگ آمیزی چوب ترمووود با رنگ‌های تیره این خطوط زیبا را از بین می‌برد.

به همین دلیل برای افزایش زیبایی چوب ترمووود، سعی کنید در هنگام انتخاب رنگ، طوری رنگ را انتخاب کنید که طرح روی چوب از بین نرود. به همین علت است که معمولا رنگ‌های شفاف‌تر و روشن‌تر برای چوب‌های ترمووود در نما استفاده می‌شود تا باعث کاهش زیبایی چوب ترمووود نشود.

انواع مختلفی رنگ در بازار وجود دارید که بهترین آن برای چوب ترمووود، بر پایه آب اکریلیک می‌باشد. بیش از 40 نوع رنگ مختلف در بازار وجود دارد که بر اساس سلیقه‌تان می‌توانید رنگ مد نظرتان را انتخاب کنید.

ویژگی‌های رنگ اکریلیک

محصولات اکریلیک نوعی ترکیبی مبتنی بر آب است. این برای چوب بسیار مناسب است و در بین مصرف کنندگان محبوبیت بسیاری دارد.  علاوه بر این، این رنگ یک محلول غیر سمی است و برای سلامتی انسان بی‌خطر است. داشتن چنین ویژگی‌هایی باعث افزایش طرفداران این نوع رنگ شده است.

رنگ اکریلیک سبب استحکام سطح چوب می‌شود و مدت زمان لازم برای خشک شدن آن بر سطوح، بستگی به نوع چوب دارد. همچنین رنگ اکریلیک به راحتی قابل شستشو می‌باشد.

جوانب مثبت استفاده از رنگ اکریلیک در ترمووود

  1. رنگ بی بو است همچنین این نوع رنگ سمی نیست و به شما این امکان را می‌دهد که قست‌های داخلی را بپوشانید.
  2. سرعت خشک شدن این نوع رنگ بسیار بالا است البته همان‌ طور که در قسمت‌های بالاتر به آن اشاره کردیم سرعت خشک شدن یک رنگ بستگی به عوامل دیگر مانند: ساختار مواد فرآوری شده، لایه رنگ اعمال شده و ریز گردهای موجود در اتاق، دارد.
  3. چسبندگی بسیار بالا به سطوح، ترکیب اکریلیک حتی بعد از بارش‌های قابل توجهی خراب نمی‌شود.
  4. خاصیت ارتجاعی پوشش، این ویژگی رنگ اکریلیک خطر ترک خوردگی چوب را کاهش می‌دهد.
  5. دارای انواع و تعداد زیادی رنگ، تولید کنندگان انواع مختلفی از آن را ارائه میدهند مانند ترکیبات مات و براق و یا سطوح تقلیدی از مخمل یا ساتن.

انواع رنگ اکریلیک

رنگ اکریلیک ابزار بسیار مناسبی برای نقاشی چوب است. با این وجود، برای بدست آوردن نتیجه نهایی به شکل درست در نظر گرفتن توصیه‌های سازنده و متخصصان بسیار مهم است.

لازم به ذکر است که این محصول به دو گونه تقسیم می‌شود: برای مصارف داخلی و خارجی. رنگ اکریلیکی که برای مصارف داخل و خارج استفاده می‌شوند تقریبا دارای ترکیبات مشابه هستند.

تفاوت اصلی در این است که رنگی که برای محیط‌های بیرونی و یا نما استفاده می‌شود، دارای موادی است که سطح را در مقابل اشعه‌ی ماوراء بنفش و نوسانات دما محافظت می‌کند. به همین دلیل است که سطح رنگ آمیزی شده در برابر رطوبت مقاوم است.

نکات انتخاب رنگ اکریلیک

هنگام خرید رنگ اکریلیک، انتخاب ترکیب آن برای چوب بسیار مهم است. که توسط تولید کنندگان قابل اعتماد تولید می‌شود، در این صورت نمی‌توانید به کیفیت بالای رنگ شک کنید.

هنگام خرید رنگ باید دامنه‌ی استفاده از آن و همچنین کارکردهایی که باید انجام دهد راتعیین کنید. بیشتر اوقات فقط ویژگی محافظتی محصولات است که برای مشتری مهم است در صورتی که باید موارد دیگر را نیز در نظر بگیرید.

به طور مثال ترکیب رنگ نباید حاوی مواد مضر باشد، به ویژه این امر در استفاده از رنگ در محصولات داخلی بسیار مهم است. ترکیبات اکریلیک را برای محصولات چوبی در خانه نیز می‌شود استفاده کرد. رعایت استاندارهای کیفیت اروپا نیاز اصلی ترکیبات اکریلیک برای چوب است.

در نظر بگیرید که محصولات با کیفیت بی بو هستند بنابراین نیاز است هنگام خرید رنگ از فروشنده بخواهید گواهی کیفیت کالا را ارائه دهد.

دستورالعمل رنگ کاری چوب ترمووود در نما

استفاده از رنگ بر پایه روغن و همچنین رنگ بر پایه آب در ترمووود مجاز می‌باشد. به طور کلی استفاده از رنگ در ترمووود به دلیل اشعه خورشید و تغییر رنگ، توصیه می‌شود.

که البته رنگ به زیبایی و شفافیت کار هم می‌افزاید. نکته‌ای که هنگام انتخاب رنگ ترمووود باید در نظر بگیرید،  خصوصیات فنی تهیه شده شرکت سازنده محصول با استانداردهای محیط و محل زندگی انسان تطابق داشته باشد.

مراحل آماده سازی چوب ترمووود برای رنگ آمیزی

  1. نکته‌ای که باید در ابتدا به آن دقت کرد این است که سطح رویی چوب ترمووود کاملا خشک و عاری از گرد و خاک و چربی و رطوبت باشد.
  2. سالن محل رنگ کاری باید بدون گرد و غبار باشد تا محصول نهایی بعد از خشک شده تمیز و یکدست به نظر برسد.
  3. دمای محیطی که در آن رنگ کاری صورت میگیرد یکی از عوامل مهمی در رنگ کردن ترمووود استباید به این نکته توجه کنید که این محیط، دارای دمای متعادل و یکنواخت باشد تا نتیجه کار به شکل دلخواه درآید.

آماده سازی رنگ:

آماده سازی رنگ بسیار ساده است اما موضوعی است که نباید آن را نادیده بگیریم. در واقع، رعایت تمامی این کات به ما کمک می‌کند که نتیجه کار بسیار تمیز و یکدست باشد. در ادامه به دو مورد مهم جهت آماده سازی رنگ می‌پردازیم.

  1. لازم است رنگ ترمووود قبل از استفاده کاملا بهم بخورد تا یکدست شود در واقع این کار باعث می‌شود بخش حلال و رنگ و همچنین دانه‌های موجود در رنگ کاملا باهم ترکیب شوند.
  2. بهتر است برای مخلوط کردن کامل رنگدانه‌ها، پیگمنت و حلال در حلب رنگ از هم زن چوبی استفاده شود.
حتما ببینید: انواع رنگ چوب و روش‌های اجرای آن بر ترمووود

روش اجرای رنگ بر سطح ترمووود:

بعد از این که دو مرحله بالا را را جهت آماده سازی شرایط شروع کار انجام دادید، نوبت به اجرای رنگ بر روی چوب ترمووود می‌رسیم. در ابتدا باید مقداری از رنگ را روی سطح ترمووود در جهت الیاف چوب به طور کامل پخش کنید.

این مقدار رنگ، لازما نباید مقدار زخیم و قابل تشخیصی باشد. در واقع مقدار رنگ باید به گونه‌ای باشد که تنها با حرکت دادن قلم مو بر سطح چوب به صورت لایه‌ای نازک و کم ضخامت باشد در حدی که بعد از گذشتن حدود ده دقبقه کاملا خشک شود.

نکته مهم در این مرحله این است که حرکت قلم باید در راستای الیاف چوب باشد نه به صورت رفت و برگشتی.

مرحله دوم اعمال رنگ بر روی ترمووود:

لازم به ذکر است که بهترین زمان برای انجام مرحله دوم رنگ کاری بر روی سطح چوب ترمووود بعد گذشت 24 ساعت بعد از رنگ کاری دست اول می‌باشد. البته موضوعی که باید به آن دقت کرد این است که می‌تواند این زمان با توجه به دمای هوا متغیر باشد.

در نتیجه به هیچ وجه نباید بعد از خشک شدن رنگ در مرحله اول، رنگ کاری دست دوم را شروع کنید. لازم به ذکر است که رنگ کاری دست دوم چوب ترمووود از قوانین رنگ کاری مرحله اول پیروی می‌کند.

استفاده از چوب عادی یا ترمووود؟

چوب عادی جزو اولین مواد طبیعی است که به صورت گسترده در اختیار انسان بوده است. آثار باقی مانده از خانه سازی و ابزار سازی انشنان‌های قدیم نشان می‌دهد که از همان ابتدا بشر از چوب برای مصارف خود استفاده می‌کرده است.

اما در حین استفاده از چوب با مکلاتی روبه‌رو شده است مانند، تاثیر رطوبت در چوب، حمله موریانه‌ها و لانه گزینی حشرات، به وجود آمدن قارچ و باکتری‌ها و … اما با گذشت زمان و با پیشرفت تکنولوژی در عرصه‌ی تولید چوب بسیاری از این مشکلات برطرف شدند.

ترمووود یکی از چوب‌های فرآوری شده و بسیار مناسب برای زندگی انسان است. در واقع ترمووود علاوه بر افزایش دوام، خاصیت‌های دیگر چوب را بهبود می‌بخشد و آن را زیباتر می‌کند.

به همین دلیل است که چوب اصلاح شده و حرارت دیده شده یعنی ترموود، به یکی از بهترین مصالح ساختمانی دنیا تبدیل شده است که امروزه بسیار زیاد از چوب ترمووود در نما استفاده می‌شود.

در رابطه با مزایا و ویژگی‌های ترمووود در مقالات دیگر مفصلا راجب آن توضیح داده‌ایم که می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به آن‌ها رجوع کنید.

حتما ببینید: مزایای ترمووود و مکان‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد

مزایای استفاده از ترمووود در نما ساختمان

  • مقاومت و استحکام بالا در شرایط جوی گوناگون
  • نصب آسان و سریع
  • قابلیت جداسازی و تعمیر و همچنین شستشو
  • قابلیت برش دادن حتی به صورت منحنی
  • کاهش جذب رطوبت و تبادل حرارت با محیط اطراف

 

 

منبع: تهران وود





:: بازدید از این مطلب : 28
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 مهر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: